<< zpět


1976, Záporožec ZAZ 968 AE - export
> Historie výroby Záporožec
> Technický popis
> Převoz z muzea do servisu
> Trochu Záporožec oreznul

Toto vozidlo má zajímavou historii. Pochází z východního Německa, kde motoristé čekali na auta na pořadník i 20 let, takže vlastnictví auta ze SSSR, bylo pro ně velkým bohatstvím. Přesto pro majitele tohoto Záporožce, byla touha po svobodě a životě v západním Německu přednější a s tímto Záporožcem přijel v roce 1989 do Československa, kde jej v Ústí nad Labem opustil. Zřejmě měl strach pokračovat dál v autě se značkami východního Německa. Následně pokračoval asi vlakem dál do Prahy a přelezl plot západoněmeckého velvyslanectví. Když v roce 1989 hlasovali východní Němci nohama a 13 000 lidí emigrovalo na západoněmecké velvyslanectví v Praze a pak do západního Německa, zanechali v ulicích Prahy i jiných měst asi 1 500 socialistických vozidel, většinou Trabanty. Ulice Prahy byly ucpané opuštěnými auty. Odtahovky svezly opuštěná auta na parkoviště Džbán. Část aut bylo převezeno zpátky do Německa, ale většina byla levně rozprodána bez dokladů v autobazarech v Praze. Tento opuštěný Záporožec tady zůstal. Byl zabouchnutý a byly v něm klíčky. Nějaký příslušník Veřejné bezpečnosti rozbil okno u řidiče a Záporožce ukradl. Od něj v roce 2004 koupil Záporožce sběratel z Ústí nad Labem. Ten následně v roce 2017 prodal Záporožce jinému sběrateli do Liberce. Ten Záporožce v roce 2021 prodal do muzea Veteráni Litvínov, kde jsem ho pak koupil já. Nyní se pokusím Záporožce restaurovat a rád bych vypátral původní majitele Záporožce v Německu. Němci většinou utíkali na svobodu Trabanty. Záporožců v Německu zase nebylo tolik, takže je tady malá šance, že by se mohlo podařit vypátrat původního majitele tohoto Záporožce a jeho příběh cesty na svobodu. Kdyby jste mohl kdokoliv pomoci, třeba presentovat tento příběh Záporožce v Německu, byl bych rád.
Od roku 1972 začala výroba modelu ZAZ 968, který měl především modernizovaný motor, s výkonem 40 koňských sil. V roce 1973 začala výroba verze A, která měla vylepšený vzhled, dvouokruhové brzdy, bezpečnostní pásy a měkčí přístrojovou desku. V jeho případě ale bylo vzneseno obvinění, že se jedná o kopii německého NSU Prinz. V době vzniku se jednalo o poměrně moderní vůz za nízkou cenu, byl exportován nejen do socialistických zemí (především NDR, Polsko a Maďarsko; do ČSSR se nedovážel), ale i na západ pod názvy Jalta nebo Eliette. Vyráběl se až do roku 1994, kdy už toto zastaralé vozidlo neuspokojovalo ani domácí ukrajinský trh.
Zároveň ale existovaly i varianty exportní, které naopak dostaly motor MeMZ 968A s výkonem 33 kW. Luxusnější Záporožec AE se vyvážel i v ještě silnější verzi s 37 kW.
Vladimír Putin má Záporožce bílé barvy z roku 1972, který mu v mládí věnovala jeho matka, vůz vyhrála v loterii.
Vývoz Záporožců do zahraničí probíhal do Evropy – asi 5000 vozů ročně přes finského a belgického prodejce, vyráběly se i verze s volantem napravo pro Anglii. Vývozní verze měly rádio, popelník a lepší hlukovou izolaci. Obchodní název byl Jalta a Eliette.
Ve východním Německu se vtipkovalo, že vedle Záporožce se stal i Trabant kvalitnějším automobilem.


Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

Záporožec ZAZ 968 AE

 

 

TOPlist